γράφει ο Δημήτρης Σταθακόπουλος Δρ κοινωνιολογίας της ιστορίας και πολιτισμού (οθωμανικής περιόδου) Παντείου Πανεπιστημίου, δικηγ...
γράφει ο Δημήτρης Σταθακόπουλος
Δρ κοινωνιολογίας της ιστορίας και πολιτισμού (οθωμανικής περιόδου) Παντείου Πανεπιστημίου, δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω – Μουσικολόγου.
Μ.ΣΠΗΛΑΙΟ - Ιούνιος 1827
Οι εθνικές επέτειοι και οι γιορτές μνήμης, κατά την ταπεινή μου άποψη, δεν είναι μόνον ιερατικά μνημόσυνα ούτε ευκαιρία για παρελθοντολαγνεία ( περασμένα μεγαλεία και διηγώντας να κλαις), αντιθέτως είναι γιορτές αναστοχασμού, αυτοκριτικής και ώθησης με έμπνευση προς το μέλλον, σε μια αγαστή συνεργασία όπου το διαχρονικό «Αξιακό» υφέν συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον σ’ ένα χωροχρονικό συνεχές.
Υπ’ αυτό το πρίσμα λοιπόν και εν μέσω ενός σύγχρονου ρευστού και πτωτικού κοινωνικού περιβάλλοντος, δέχθηκα την τιμητική πρόσκληση της ΠΚ να εκφωνήσω τον πανηγυρικό της ημέρας, μετά από την τιμή που μου έχει γίνει στο παρελθόν να μιλήσω στην αγ. Λαύρα, στα Καλάβρυτα, και στην αρχαιολογική εταιρεία για την 25η Μαρτίου, κλείνοντας έτσι το 4πτυχο των εκδηλώσεων αυτών.
Ενώπιον της ιεράς σεπτής και θαυματουργής εικόνας της Παναγιάς μας, του Ευαγγελιστή Λουκά, αδελφής των εικόνων της Τήνου και της Σουμελά , στην μονή της μεγαλοσπηλιώτισσας που πρέπει να ιδρύθηκε στα 840 μ.Χ , υπό τον βράχο και το βάρος της ιστορίας της μονής και την ανάμνηση του εκ μητρός προγόνου μου μοναχού Συμεών Τσερνοτόπουλου που κάηκε στην πυρκαγιά του 1639, θ’ αναφερθώ στο παρελθόν, το παρόν και θα πιθανολογήσω / ευχηθώ/ ονειρευτώ το μέλλον της πατρίδας μας, με αφορμή την μάχη των μοναχών και λοιπών αγωνιστών τον Ιούνιο του 1827 κατά του Ιμπραήμ Πασά.
Η εξιστόρηση της μάχης, αυτή καθ’ αυτή, είναι λίγο πολύ γνωστή στους ερευνητές, ενώ σε κάθε περίπτωση έγινε περαιτέρω γνωστή με την καθιέρωση της εκδήλωσης μνήμης με την πρωτοβουλία της ΠΚ και επομένως, έστω και εάν ισχύει το «επανάληψις μήτηρ μαθήσεως», επέλεξα ν’ αναφερθώ λιγότερα στα γεγονότα , μη επαναλαμβάνοντάς τα και περισσότερο στο διαχρονικό μήνυμα της μάχης αυτής, καθώς και στον εν γένει ρόλο της εκκλησίας κατά τη διάρκεια του αγώνα.
Ειδικότερα:
Περί τα μέσα Ιουνίου 1827, ο Ιμπραήμ Πασά περιφερόμενος και κατακαίοντας τον Μοριά, στρατοπέδευσε στη Σάλμαινα Καλαβρύτων, κοντά στη Βυσωκά (Σκεπαστό). Σκοπός του ήταν οι δηώσεις, η κάμψη του ηθικού των επαναστατημένων και φυσικά η λαφυραγωγία/ ληστεία των δύο ιερών μονών της περιοχής που αποτελούσαν σύμβολα , αλλά και προπύργια της επαναστάσεως, ήτοι της αγ. Λαύρας και του Μ. Σπηλαίου.
Στην περίπτωση που μας ενδιαφέρει, οι μοναχοί του Μ. Σπηλαίου, αντιλαμβανόμενοι τον κίνδυνο, ζήτησαν από τον Γέρο του Μοριά Θ.Κολοκοτρώνη ( ευρισκόμενο τότε εις Βόχαν Κορινθίας ) στρατιωτική ενίσχυση, με άγγελους μηνύματος το Νικ. Πετμεζά και τους μοναχούς Ιωάννη Κανελλόπουλο και Παγκράτιο Πολυζωγόπουλο, η οποία βοήθεια έφτασε αμέσως στη μονή αποτελούμενη από τμήμα της σωματοφυλακής του γενικού Αρχηγού, με επικεφαλής τον υπασπιστή του Φωτάκο.
Στις 21 Ιουνίου 1827, αυτό που ανέμεναν οι μοναχοί συνέβη. Ο Ιμπραήμ απέστειλε τελεσίγραφο αμαχητί παράδοσης της μονής, ειδάλλως θα την κατέστρεφε. Για την ιστορική τεκμηρίωση, η επιστολή του Ιμπραήμ που υπογράφεται από τον Σάμη Εφέντι είχε ως εξής:
«Ευγενέστατε ηγούμενε και επίλοιποι παπάδες και καλόγεροι Μεγάλου Σπηλαίου.Μετά από σύσκεψη οι μοναχοί του Μ. Σπηλαίου δια στόματος και γραφής του ηγουμένου Δαμασκηνού , ως άλλοι «Λεωνίδες» ή «Παλαιολόγοι» απάντησαν τα εξής στις 22 Ιουνίου 1827:
Σας σημειώνω ότι είμεθα φερμένοι με τον υψηλότατον Ιμβραήμ Πασάν αφέντη μας εις κάμπον Καλαβρύτων εδώ και τέσσαρες ημέρες προτηνότερα και έχομεν μεγάλας ορδινίας και ετοιμασίας δια την πολιορκίαν μοναστηρίου Μεγάλου Σπηλαίου. Και ως τάχυ προσμένομεν να μας έλθουν και τόπια και αι μπόμπες και αρκετά σύνεργα δια μήνες και έπειτα από μία η και δυό ημέρας να ρίξωμεν τα ορδιά μας περί πολιορκίας του μοναστηρίου, εις αυτά τα μέρη δια τούτο σας φανερώνω ότι να λυπηθήτε το μοναστήρι σας να μην τύχη και χαλάση και ο,τι εις τον άλλον καιρόν δεν εχάλασε μην τύχη και χαλάση: και τώρα μάλιστα οι πλέον άγνωστοι (οι αμαθέστεροι) από λόγου σας ήρθαν και προσεκύνησαν τον αφέντη μας και εγλύτωσαν τα χωριά τους και τόσον λαό και την ζωήν τους και το πράγμα τους. Λοιπόν του λόγου σας είσθε γνωστικότεροι από εκείνους και θέλει στοχασθήτε το κάθε πράγμα καλλίτερα. Παρά πάνω δεν σας γράφω, θέλει πληροφορηθήτε και από το γράμμα του φίλου μου του Φωτήλα, θέλει σας συμβουλεύση ο ίδιος.
Ηγούμενε, θέλει στοχαστής ετούτο το κίνημα των Ρωμαίων δεν θέλει εύγει σε κεφάλι. Λοιπόν σαν φρόνιμος οπού είσαι στοχάσου βαθειά πως δεν ευρίσκεις καλό τέλος και θα είσαι νικημένος θέλεις εξεύρη ότι αυτό όπου σας γράφω, το γράφω με του υψηλοτάτου αφέντη μας τον ορισμόν και να με αποκριθήτε εις τα όσα σας γράφω.
Σάμη Εφέντι τη 21η Ιουνίου 1827 Σεγνεζτίπ εφέντι (Τ.Σ.)»
«Υψηλότατε αρχηγέ των Οθωμανικών αρμάτων, χαίρε.
Ελάβαμεν το γράμμα σου και είδομεν τα όσα γράφεις, ηξεύρομεν πως είσαι εις τον κάμπον των Καλαβρύτων πολλάς ημέρας και ότι έχεις όλα τα μέσα του πολέμου. Ημείς δια να προσκυνήσωμεν είναι αδύνατον, διότι είμεθα ορκισμένοι εις την πίστιν μας, η να ελευθερωθώμεν η να αποθάνωμεν πολεμούντες και κατά το χαΐνι μας δεν γίνεται να χαλάση ο ιερός όρκος της πατρίδος μας. Σε συμβουλεύουμε όμως να υπάγης να πολεμήσης σε άλλα μέρη, διότι, αν έλθης εδώ να μας πολεμήσης και μας νικήσης, δεν είναι μεγάλον κακόν, διότι θα νικήσης παπάδες, αν όμως νικηθής, το οποίον ελπίζομεν άφευκτα, με την δύναμιν του Θεού, διότι έχομεν και θέσιν δυνατήν και θα είναι εντροπή σας και τότε οι Έλληνες θα εγκαρδιωθούν και θα σε κυνηγούν πανταχού. Ταύτα σε συμβουλεύομεν και ημείς, κάμε ως γνωστικός το συμφέρον σου, έχομεν και γράμματα από την βουλήν και από τον αρχιστράτηγον Θεόδωρον Κολοκοτρώνην, ότι εις πάσαν περίπτωσιν πολλήν βοήθειαν θα μας στείλη, παλληκάρια και τροφάς και ότι η θα ελευθερωθώμεν τάχιστα η θα αποθάνωμεν κατά τον ιερόν όρκον της Πατρίδος μας.
ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ Ο Ηγούμενος και συν εμοί παπάδες και καλόγεροι τη 22α Ιουνίου 1827, Μέγα Σπήλαιον»
Αναπόφευκτα, το πρωί της 24ης Ιουνίου 1827, άρχισε η μάχη στον ψηλό Σταυρό ανατολικά της μονής, ενώ λόγω της σθεναρής αντίστασης και των απωλειών, ο Ιμπραήμ διέταξε να μπει στη μάχη και το ιππικό μέσω Βουραϊκού ποταμού. Με την βοήθεια της Παναγίας, όπως ανέφεραν οι μοναχοί, και αρχηγό τους τον μοναχό Γεράσιμο Τυρολό, ο ηγέτης των Ελλήνων στη μάχη αυτή Νικ. Πετμεζάς, συνεπικουρούμενος από τους Φωτάκο, Μέλλιο και Σαρδελιάνο με τα στρατεύματά τους, απωθούσαν τους εχθρούς επί 13 ώρες ανηλεούς μάχης κατά την οποία σκοτώθηκαν 650 αντίπαλοι και 3 αγωνιστές μεταξύ των οποίων ο εκ Κερπινής προαναφερόμενος Ανδρέας Σαρδελιάνος. Μετά από αυτά ο Ιμπραήμ αποτραβήχτηκε ηττημένος και άπραγος προς τη νότια Πελοπόννησο.
Με τα Καλαβρυτοχώρια, την αγ. Λαύρα και τα Καλάβρυτα άνοιξε ο επικός αγώνας της ανεξαρτησίας του ’21 και στην ίδια μαρτυρική γη έκλεισαν οι χερσαίες μάχες του Ιμπραήμ στο Μοριά, με «καλογερικό ντουφέκι» στο Μ. Σπήλαιο έως που ήρθε η ώρα της κατατροπώσεώς του στο Ναβαρίνο και την οριστική αποχώρησή του.
Όμως σήμερα, ο ρόλος και ο αγώνας του κλήρου λοιδορείται και απαξιώνεται από όψιμους «αντικληρικούς» ερευνητές, μη συνειδητοποιώντας πως στον Ελλαδικό χώρο και σε αντίθεση με τη Δύση, ο κλήρος στάθηκε διαχρονικά στο πλευρό του λαϊκού ανθρώπου και ουδέποτε ενάντιός του.
Ο Charles Frazee στο βιβλίο του «Ορθόδοξος Εκκλησία και ελληνική ανεξαρτησία 1821-1852», διασώζει το υπόμνημα του Βρετανού δραγουμάνου Pisani, όπου μεταξύ άλλων αναφέρει : «Πρέπει να μην ξεχνάμε ότι η τουρκική κυβέρνηση θεωρεί πως ο ελληνικός Κλήρος είναι η πραγματική αιτία της εξεγέρσεως των Ελλήνων υπηκόων της Τουρκίας» !!
Επίσης ο Ch.Frazee αποδεικνύει, με βάση τις πηγές και άλλες μαρτυρίες, ότι κατά τον καιρό της Επαναστάσεως σε ολόκληρο το Οθωμανικό κράτος υπήρχαν 195-200 Αρχιερείς. Απ’ αυτούς αποδεδειγμένα οι 81 είχαν μυηθεί στην Φιλική Εταιρεία, χωρίς να υπολογισθούν και οι άλλοι που τυχόν ήταν Φιλικοί, αλλά δεν έχουμε επίσημες μαρτυρίες. Επίσης, αποδεικνύει ότι από τους 200 Αρχιερείς οι 73, ποσοστό 36,5%, έλαβαν ενεργό μέρος στον αγώνα «επώνυμα και αδιαμφισβήτητα», οι 42 Αρχιερείς, ποσοστό 21,0%, ταλαιπωρήθηκαν, φυλακίσθηκαν και βασανίσθηκαν, 45 Αρχιερείς, ποσοστό 22,5%, «θυσιάσθηκαν για την ελευθερία, είτε από βασανιστήρια και θανατώσεις των Τούρκων, είτε σε πολεμικές συρράξεις», το δε συνολικό ποσοστό αυτών που συμμετείχαν ενεργώς στον αγώνα ανέρχεται στο 80%.
Επιπλέον, αντικρούοντας, τα όσα αναφέρονται περί προδοσίας και αφορισμού της επαναστάσεως, επαναλαμβάνω ότι, ο «αφορισμός» δεν ήταν αποτέλεσμα της βουλήσεως του « ελεύθερου πολιορκημένου » Οικουμενικού Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’, ούτε καν των Συνοδικών Αρχιερέων, αλλά ήταν απόφαση μιας μεγάλης Κληρικολαϊκής Συνελεύσεως, που αποτελείτο από 72 εγκρίτους Ρωμηούς της Πόλης, εκ των οποίων οι 49 ήταν λαϊκοί και οι 23 Κληρικοί - Αρχιερείς. Στην Κληρικολαϊκή λοιπόν αυτή σύναξη αποφασίστηκε, οι μεν λαϊκοί να υποβάλλουν αναφορά αποκηρύξεως της επαναστάσεως και δήλωση υποταγής, οι δε Κληρικοί να συνθέσουν την πράξη του αφορισμού που τους ζητήθηκε από την Υψηλή Πύλη ( Bab-i Humayun) και αυτό, βέβαια, για να καθησυχάσουν τους Τούρκους, επειδή οι συνθήκες ήταν τραγικές για τους κατοίκους της Κωνσταντινουπόλεως, που απειλούντο με σφαγή. Ο αφορισμός αυτός, εκτός του ότι δεν εξεδόθη με τις απαραίτητες προϋποθέσεις του Κανονικού δικαίου , συγχρόνως το πρώτο κείμενό του είναι διατυπωμένο σε έγκλιση ευχετική ευκτική («αφωρισμένοι υπάρχειεν»), στο δε δεύτερο «αφοριστικό» κείμενο από τους 12 ρηματικούς τύπους, οι 8 είναι σε έγκλιση ευχετική ευκτική, οι 3 σε έγκλιση προστακτική και μόνο 1 σε έγκλιση οριστική, αλλά και σε αυτήν την περίπτωση δεν είναι διατυπωμένο σε δεύτερο πρόσωπο ενικού η πληθυντικού αριθμού. Δηλ. για όσους ξέρουν ακόμα ελληνικά « ήξεις αφήξεις» και αοριστολογίες για να ρίξουν «στάχτη στα μάτια», να γλυτώσουν τις σφαγές, αλλά και οι απομακρυσμένοι από την Πόλη επαναστάτες ( Μολδοβλαχία και Μοριά ) να λάβουν το μήνυμα πως ο αφορισμός είναι «ψεύτικος» και να ξεκινήσουν την επανάσταση χωρίς ηθικές/ θεολογικές αναστολές, γεγονός που διευκρίνισε ο εθνομάρτυρας Πατριάρχης Γρηγόριος Ε’ σε επιστολές που έστειλε στους επαναστάτες, αλλά πιάστηκαν από τους Τούρκους και αποτέλεσαν μεταξύ άλλων και την αιτία απαγχονισμού του όπως αναφέρει και ο τούρκος ιστοριογράφος Αχμέτ Δζεβδέτ Πασά, μία όμως εξ αυτών των επιστολών έφτασε στον Αλεξ. Υψηλάντη όπως επιβεβαίωσε ο ίδιος στα απομνημονεύματά του.
Ηθελημένη σύγχυση λοιπόν, απαξίωση και αποδόμηση της ιστορικής αλήθειας και των διαχρονικών παραδοσιακών αξιών που λειτούργησαν ως συνεκτικός κρίκος της κοινωνίας, οικονομικοί δείκτες που θέλουν τον άνθρωπο ως απλή οικονομική φορολογική μονάδα , υπήκοο ( υπό + ακούω ) και όχι ενεργό Πολίτη είναι τα σημερινά σύγχρονα όπλα καταλύσεως της πατρίδας. Ο εχθρός είναι εντός των πυλών. Η Πόλις εάλω. Τότε μείναμε 400 χρόνια υπόδουλοι, χωρίς κράτος, αλλά με πατρίδα ( δηλ. παράδοση όπως λένε ο Σεφέρης και ο Σαραντάρης ) και γι’ αυτό επιζήσαμε. Σήμερα έχουμε ( ; ) Κράτος, αλλά χάνουμε την κοινωνική μας συνοχή, δηλ. την έννοια πατρίδα και γι’ αυτό πρώτη φορά στην ιστορία κινδυνεύουμε πραγματικά. Πέραν από ατομικά συμφέροντα και κόμματα ( δηλ. κομμάτια ), πρέπει να λειτουργήσουμε συλλογικά, συναινετικά και με όραμα προοπτικής και αξιοπρέπειας. Η σημερινή εκδήλωση είναι ένα παράδειγμα τέτοιας ομοψυχίας και γι’ αυτό πάντα επίκαιρη η μάχη του Μ. Σπηλαίου.
Παρακάτω θα παραθέσω ( σε μετάφραση από την οθωμανική στην ελληνική, που έγινε το 1834 στο Αργος , από τον επίσημο μεταφραστή του νεοελληνικού κράτους Yusuf bey γιού του Ahmet Paşa Zade ) τρία διατάγματα فرمان ισάριθμων σουλτάνων ( Mehmed IV/ محمد رابع, Ahmed III /احمد ثالث και Selim III سليم ثالث), που έφεραν την τουρά/ tuǧra εκάστου σουλτάνου ( δηλ. το καλλιγραφικό έμβλημα και μονόγραμμα των Οθωμανών ηγεμόνων) , με τα οποία όριζαν ότι η ιερά μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, έχει αδιαμφισβήτητα φορολογικά προνόμια και όρια των γαιών χρήσης, τα οποία ουδείς να διανοηθεί να προσβάλει . Τα εν λόγω διατάγματα εκδόθηκαν κατόπιν αιτημάτων της Μονής λόγω συνεχών καταχρηστικών προσβολών εις βάρος της, τόσο φορολογικά ( κατέβαλαν περισσότερο φόρο απ’ ότι δύναντο ), όσο και κατά των ορίων των γαιών που χρησιμοποιούσε κυρίως ως vakıf / وقف. Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το παρακάτω βιβλίο:
(ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΜΕΓΕΝΘΥΣΗ)
Παρακάτω θα παραθέσω, άλλη μια πληροφορία από το Κτη(ι)τορικόν της ιεράς Μονής Μ.Σπηλαίου, στην οποία περιγράφεται ο τρόπος που οι μοναχοί γλύτωσαν το μοναστήρι από πιθανή άλωση το 1714, όταν κατέφθασε στην Πελοπόννησο ο Οθωμανός Çin Ali Paşa :
(ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΜΕΓΕΝΘΥΣΗ)
(ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΜΕΓΕΝΘΥΣΗ)
Τέλος, από τα Αρχεία της Ελληνικής Παλιγγενεσίας, παραθέτω ενδεικτικά δύο περιπτώσεις καταβολής οικονομικής ενίσχυσης της ιεράς Μονής Μ.Σπηλαίου προς την προσωρινή διοίκηση της Ελλάδος , το 1822 και το 1825, σημαντικών χρηματικών ποσών.
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
για την Επέτειο της Μάχης του Μεγάλου Σπηλαίου το1827
Ο Δήμος Καλαβρύτων, σε συνεργασία με την Παγκαλαβρυτινή Ένωση, με την ευλογία του Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Ιερώνυμου και των Πανοσιολογιότατου Ηγούμενου π. Καλλίνικου Αποστολόπουλου και Μοναστικής Κοινότητας της Ιστορικής Ιεράς Μονής του Μεγάλου Σπηλαίου,
εορτάζει και τιμά το Σάββατο, 6 και την Κυριακή 7 Ιουλίου 2024,
την Επέτειο της νικηφόρας Μάχης του Μεγάλου Σπηλαίου, κατά του Ιμπραήμ Πασά και της στρατιάς του, για τους Έλληνες,
με την παρουσία δεκάδων Αγημάτων φουστανελοφόρων Αρματωμένων από Ομάδες Αναβίωσης και Πατριωτικούς Συλλόγους πολλών περιοχών της Ελλάδας,
Η νικηφόρα μάχη στο Μέγα Σπήλαιο την 24η Ιουνίου 1827, ήταν καθοριστικής σημασίας για τον Εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα του 1821 και την Απελευθέρωση από την 400χρονη σκλαβιά στους Οθωμανούς.
Έλαβε χώρα, κατά την εξέλιξη της εκστρατείας του Ιμπραήμ Πασσά της Αιγύπτου σε βάρος των χριστιανικών πληθυσμών της Πελοποννήσου το καλοκαίρι του 1827 και η επιτυχία των Ελλήνων Αγωνιστών ήταν καθοριστική για την επιτυχή έκβαση του Αγώνα, κατατροπώνοντας τον μέχρι τότε αήττητο Αιγύπτιο Πολέμαρχο και αποδομώντας τον ως αήττητο Στρατηλάτη. Η μάχη αυτή αναπτέρωσε το έως τότε χαμηλό ηθικό των Ελλήνων Αγωνιστών, οδηγώντας τους Έλληνες σε νίκες με τελική κατάληξη την Ναυμαχία στο Ναβαρίνο και την υπογραφή της συνθήκης δημιουργίας του Ελληνικού Κράτους στο Λονδίνο που όρισε την δημιουργία του ελληνικού Κράτους.
ΣΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΤΙΜΗΣΕΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΑΣ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ
Το πρόγραμμα των επετειακών εκδηλώσεων του 2024 έχει ως εξής:
Σάββατο 6 ΙΟΥΛΙΟΥ
Πέτρινο Κεντρικό πολιτιστικό κτήριο στα Καλάβρυτα (18,00 μ.μ. – 22,00 μ.μ.) :
• Άνοιγμα της «Έκθεσης ιστορικών χαλκογραφιών» δημιουργιών του Νίκου Σατολιά.
• «Εργαστήρι δημιουργίας χαλκογραφιών» Ο χαλκογράφος, χαράκτης και γλύπτης Νίκος Σατολιάς, θα μυήσει στην τέχνη της χαλκογραφίας παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίου της Επαρχίας Καλαβρύτων σε ένα μοναδικό ημερήσιο σεμινάριο με εργαστήριο.
Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου (6,30 μ.μ. – 7μ.μ.): «Ο Εσπερινός των Αρματωμένων» Η Ακολουθία τού Εσπερινού στο αναπαλαιωμένο Καθολικό της Ιστορικής Ιεράς Μονής με παρουσία Αρματωμένων από πολλές περιοχές της Ελλάδας, ενδεδυμένων με αξιόπιστα αντίγραφα φορεσιών και παλαιό οπλισμό, σε τιμητική ανάμνηση της Ευλογίας των Αρμάτων των Αγωνιστών την παραμονή της Μάχης του Μεγάλου Σπηλαίου 26 Ιουνίου 1827.
Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου (8μ.μ. – 8,30μ.μ.): Βραδινή αναπαράσταση των γεγονότων προετοιμασίας της Μάχης
Καλάβρυτα (9,30μ.μ. – 11.00μ.μ.): Σύναξη των Αρματωμένων: Πανηγυρική συνάντηση Αρματωμένων φουστανελοφόρων, από πολλές περιοχές της Ελλάδας. Μουσική παρουσίαση τραγουδιών της ομάδας νέων μουσικών της Παγκαλαβρυτινής Ένωσης «Τ’ Αθάνατα Νερά…»
Κυριακή 7 ΙΟΥΛΙΟΥ
Μέρος πρώτο
9π.μ. – 9.05π.μ.: Γενική προσέλευση επισήμων και κόσμου στην Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου
10.10π.μ.: Ολοκλήρωση της Θείας Λειτουργίας προεξάρχοντος του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Ιερωνύμου στο Καθολικό της Ιεράς Μονής, στον ιστορικό Ιερό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, με παρουσία και άλλων Μητροπολιτών.
10.10 π.μ.: Χαιρετισμός Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Ιερωνύμου και εκπροσώπων των Αρχών
10.20 π.μ.: Παρουσίαση του ομιλητή από τον Πρόεδρο Παγκαλαβρυτινής Ενώσεως κ. Δημήτριο Βαρβιτσιώτη
10.25 π.μ.: Εκφώνηση του πανηγυρικού της ημέρας από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Χρήστο Μπούρα με θέμα: «Η Αρετή της Ενότητας παραμένει πάντα Επίκαιρη»
10.45 π.μ.: Προσφορά φιλεμάτων στον χώρο υποδοχής της Ιεράς Μονής με την ευγενή χορηγία του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής, Αρχιμανδρίτου Καλλινίκου και της Μοναστικής Κοινότητας
Μέρος δεύτερο
11.00 μ.μ.: Προσέλευση επισήμων στον προαύλιο χώρο της Ιεράς Μονής όπου και θα ακολουθήσει η Αναπαράσταση της Ηρωικής Μάχης
11.05 μ.μ.: Εισαγωγική αναφορά στη Μάχη του Μεγάλου Σπηλαίου από τον κ Γεώργιο Πιτσινέλη, Καθηγητή Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Ευλογώντας η Εκκλησία τα όπλα των Αγωνιστών»..
11.20 μ.μ.: Αναπαράσταση της “Ηρωικής Μάχης του Μεγάλου Σπηλαίου κατά του Ιμπραήμ”, από τη Διασυλλογική Ομάδα Θεάτρου της Παγκαλαβρυτινής Ενώσεως σε σκηνοθεσία Χρήστου Κοντογιάννη
12.00 μ.μ.: Βράβευση του άξιου δασκάλου παραδοσιακών χορών κ Χρήστου Γιαννόπουλου, για το έργο του και την ανάδειξη της ιστορικής λαογραφίας των Καλαβρύτων από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Ιερώνυμο.
12.10 μ.μ.: Τιμητική διέλευση οργανωμένων τμημάτων αρματωμένων φουστανελοφόρων και ιππικού από τα συμμετέχοντα αγήματα Αρματωμένων και Συλλόγων με το συντονισμό του κ Παναγιώτη Φραντζή προέδρου παραρτήματος Πάτρας της Παγκαλαβρυτινής Ενώσεως
12.20 μ.μ.: Τιμητική απόδοση χορευτικών τμημάτων από χορευτικές ομάδες Καλαβρυτινών και άλλων συλλόγων με την Οργανωτική επιμέλεια του κ Σωκράτη Μούσιου
12.35 μ.μ.: Παλαϊκή συμμετοχή στους χορούς των αγημάτων, των χορευτικών συγκροτημάτων και του κοινού.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.