Σε κλίμα κατάνυξης και χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, τελέστηκε χθες, Κυριακή της...
Σε κλίμα κατάνυξης και χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, τελέστηκε χθες, Κυριακή της Τυρινής, στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Αιγίου ο Α ́ Κατανυκτικός Εσπερινός. Τους ύμνους απέδωσε χορωδία Ιεροψαλτών υπό τη διεύθυνση του μουσικοδιδασκάλου κ. Βασιλείου Μπίκου, ενώ τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Πολύκαρπος Κεντικελένης, Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης Αλίμου Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης, με θέμα «Η πορεία μας στο στάδιο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής».
Ο π. Πολύκαρπος ξεκίνησε την ομιλία του σημειώνοντας πως κατά το διάστημα του εκκλησιαστικού μας έτους που περιλαμβάνει την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. προβάλλεται ως κύριος σκοπός η πνευματική προετοιμασία ώστε να υποδεχτούμε «ψυχαίς καθαραίς και αρρυπώτοις χείλεσι» τον Νυμφίον Χριστόν, να φωτιστούμε με το Άγιο Φως της ελπίδας και της σωτηρίας ώστε να γίνουμε μέτοχοι της αλήκτου ευφροσύνης που διαχέεται στην ψυχή μας κατά την ένδοξη Ανάστασή Του. «Βέβαια, για να γίνουμε εμείς οι άνθρωποι κοινωνοί και μέτοχοι της Βασιλείας του Θεού, χρειάζεται να εισέλθομε εις μιαν κατάσταση προβλημα-τισμού, εγκράτειας, αυτοκριτικής και περισυλλογής με γνώμονα τη διδασκαλία του Χριστού. Βασική προϋπόθεση της πνευματικής αυτής προετοιμασίας είναι βέ-βαια η θεοσύστατη νηστεία. Μέσω της νηστείας ο άνθρωπος γίνεται εγκρατής, χα-λιναγωγεί το πάθος της λαιμαργίας και αποστρέφεται των υλικών αγαθών και απο-λαύσεων και έτσι ασκείται πνευματικά και ανακαινίζεται εσωτερικά. Επομένως, για να αποτελέσει για εμάς η Αγία Τεσσαρακοστή μία περίοδο σπουδαίας συνεισφο-ράς στη θεραπεία των πνευματικών νοσημάτων μας που δυσκολεύουν και αμαυ-ρώνουν τον νου και τη ζωή μας, αλλά πρωτίστως λυπούν τον Θεόν, ας ταυτίσουμε το νόημα της νηστείας με την αποχή και τη διαγραφή διαπαντός από τη ζωή μας κάθε ίχνους φιλαυτίας, εγωισμού, κατάκρισης του πλησίον, εκμετάλλευσης, αδικί-ας, θυμού, κακίας, απιστίας και υποκρισίας. Αν δεν ταπεινωθούμε αποποιούμενοι κάθε προσπάθεια ατομικής προβολής, αν δεν εργαστούμε με πνεύμα αλληλεγγύης και με αίσθημα αγάπης στηριζόμενοι στον φιλεύσπλαχνο Χριστό μας, και εάν πα-ραδειγματιζόμενοι από την εκούσια θυσία Του δεν καταβάλλουμε και εμείς τον πνευματικό μας αγώνα, τότε κάθε άλλου είδους νηστεία είναι αν όχι περιττή, ανω-φελής και ανούσια. Ο νηστεύων χριστιανός επιδέχεται της Θείας Χάριτος, η οποία ανακλάται στο χαρούμενο πρόσωπό του. Ο νηστεύων χριστιανός χαίρεται που μέρα με τη μέρα πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην Ανάσταση του Κυρίου του αλ-λά και στη δική του εν γένει αναγέννηση», ανέφερε ο Πανοσολογιώτατος Αρχι-μανδρίτης.
Στη συνέχεια σημείωσε πως η μετάνοια είναι μία βασική και μεγάλη αρετή, πάνω στην οποία οικοδομείται η πνευματική ζωή τού πιστού, προσθέτοντας ότι οι χριστιανοί καθημερινώς και αδιαλείπτως οφείλουμε να προσευχόμεθα και να αι-τούμεθα από τον Θεό συγχώρηση των αμαρτημάτων μας, εκφράζοντας παράλλη-λα την αμέριστη αγάπη και την ακράδαντη εμπιστοσύνη μας προς το πρόσωπό Του. «Με πνεύμα τεταπεινωμένον και καρδία συντετριμμένην, γονυπετείς πρέπει να παρακαλούμε τον Χριστό να δεχτεί τις δεήσεις και τις προσευχές μας. Κι ο φιλάνθρωπος Θεός ευφραίνεται όταν ο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν Του άνθρω-πος κλίνει την κεφαλήν και το γόνυ ευλαβικώς, εκζητώντας την Θείαν Χάριν, για να ανακάμψει ψυχικά και πνευματικά και εν αδρότητι παρέχει ημίν το μέγα έλεος. Για να μπορέσουμε όμως να αιτούμεθα διά της προσευχής μας την συγχώρηση και την ύπαρξη του Χριστού στη ζωή μας, πρέπει κι εμείς να συγχωρούμε τον συ-νάνθρωπό μας. Το να ζητούμε μόνο χωρίς να δίνουμε, είναι, αν μη τι άλλο, ένδει-ξη εγωισμού και αυταρέσκειας, στοιχεία που δε συνάδουν με τον Θείο Λόγο. Ο-φείλουμε λοιπόν πρώτα να συγχωρήσουμε τον συνάνθρωπό μας και να ζητήσουμε και από εκείνον να μας συγχωρήσει εφόσον τον αδικήσαμε και εν συνεχεία με κα-θαρή καρδιά να ζητήσουμε από τον φιλεύσπλαχνο Θεό να μας συγχωρήσει τα έρ-γω, λόγω ή διανοία παραπτώματά μας. Γι’ αυτό πρέπει να αποβάλουμε την αμετα-νοησία από τη ζωή μας και αφού σταθούμε με ειλικρίνεια, τιμιότητα και παραδο-χή απέναντι στις αμαρτίες μας να μετανοήσουμε πραγματικά γι’ αυτές. Τότε θα αισθανθούμε την ψυχή μας ανάλαφρη, την καρδιά μας καθαρή και τη συνείδησή μας ήσυχη. Μέσω της ειλικρινούς και αμετακλήτου μετανοίας θα νιώσουμε ψυχι-κή ανάταση και γαλήνη, θα αναπτερωθούμε, αφού θα έχουμε απεγκλωβιστεί από τη ζοφερή αμαρτία που συνθλίβει τις ψυχές των σύγχρονων ανθρώπων μέσω της χρησιμοθηρίας, της ιδιοτέλειας, του εγωκεντρισμού, της υποκρισίας και της αδικί-ας και εν τέλει της κενοδοξίας και της ματαιοδοξίας, στοιχεία που χαρακτηρίζουν δυστυχώς τις σύγχρονες απρόσωπες και υλιστικού χαρακτήρα κοινωνίες», είπε χαρακτηριστικά ο Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης Α-λίμου.
Αφού τόνισε πως η περίοδος της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε να φωτιστεί η αμαρτωλή ζωή μας για να ξεκινή-σουμε τον αγώνα της εγκράτειας, της νηστείας και της μετάνοιας, επισήμανε την ανάγκη επιστροφής στον δρόμο του Θεού. «Ας ζήσουμε χριστιανικά, κατά το θέ-λημά Του και σύμφωνα με τις εντολές Του. Ας επαναπροσδιορίσουμε τις αξίες μας, σεβόμενοι τη θρησκευτική μας παράδοση. Ας παραδειγματιστούμε από τον τρόπο ζωής των παλαιότερων γενεών, των γονέων και των παππούδων μας, οι ο-ποίοι τηρούσαν τον χριστιανικό τρόπο ζωής, αφού νήστευαν και εκκλησιάζονταν, ενώ ξεκινούσαν και τελείωναν την ημέρα τους προσευχόμενοι και κάνοντας τον σταυρό τους. Κι έτσι, έχοντας σαν στήριγμά τους τον Χριστό, ανέτρεφαν τις οικο-γένειές τους, διεκπεραίωναν τις επίπονες εργασίες τους, αλλά και αντιμετώπιζαν με θάρρος και πίστη τις δύσκολες ιστορικές φάσεις από τις οποίες έχει διέλθει το ελ-ληνικό έθνος», είπε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης.
Και ο π. Πολύκαρπος Κεντικελένης ολοκλήρωσε με τα εξής λόγια: «Μην δειλιάζουμε να ενωθούμε και πάλι με τον Θεό, φοβούμενοι μήπως και θεωρηθού-με αδύναμοι και οπισθοδρομικοί. Ο Χριστός μας είναι η αληθινή ζωή και το θε-μέλιο της πραγματικής προόδου μας. Ας Τον εμπιστευτούμε και ας αποζητήσου-με μέσω της ειλικρινούς μεταμέλειάς μας, της νηστείας και της προσευχής μας, να περιφρουρεί αδιαλείπτως την προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική μας ζωή. Και να έχετε τη βεβαιότητα ότι Εκείνος δεν θα μας εγκαταλείψει ποτέ. Ας γίνει λοιπόν η Αγία ταύτη Μεγάλη Τεσσαρακοστή εφαλτήριο προσπάθειας επανασύν-δεσής μας με τον Θεό, με την αλήθεια και με το πραγματικό νόημα της ζωής!».
Ακολούθως, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Ιερώνυμος, αφού ευ-χαρίστησε τον π. Πολύκαρπο για τον εποικοδομητικό του λόγο, ευχήθηκε στους πιστούς που είχαν κατακλύσει τον Ιερό Ναό καλούς πνευματικούς αγώνες, αγια-σμό ψυχής και σώματος. «Ας διέλθομε αυτή την κατανυκτική περίοδο με φρόνη-μα ταπεινώσεως, αγάπης και αλληλεγγύης, έχοντας στην καρδιά και στη ζωή μας το ΄΄μη αποστρέψεις το πρόσωπό Σου από του παιδός σου΄΄, δηλαδή να παρακα-λούμε τον Θεό μας να μην αποστρέψει το πρόσωπό Του από τον καθένα από ε-μάς, από τα πάθη, τις αδυναμίες, τις πτώσεις και τα αμαρτήματά μας. Αυτόν μόνο να αγαπάμε, Αυτόν μόνο να λατρεύουμε και Αυτόν να έχουμε στην καρδιά μας!», κατέληξε ο Ποιμενάρχης μας, ευχόμενος σε όλους καλή και ευλογημένη πορεία προς την Μεγάλη Εβδομάδα.
Ο π. Πολύκαρπος ξεκίνησε την ομιλία του σημειώνοντας πως κατά το διάστημα του εκκλησιαστικού μας έτους που περιλαμβάνει την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. προβάλλεται ως κύριος σκοπός η πνευματική προετοιμασία ώστε να υποδεχτούμε «ψυχαίς καθαραίς και αρρυπώτοις χείλεσι» τον Νυμφίον Χριστόν, να φωτιστούμε με το Άγιο Φως της ελπίδας και της σωτηρίας ώστε να γίνουμε μέτοχοι της αλήκτου ευφροσύνης που διαχέεται στην ψυχή μας κατά την ένδοξη Ανάστασή Του. «Βέβαια, για να γίνουμε εμείς οι άνθρωποι κοινωνοί και μέτοχοι της Βασιλείας του Θεού, χρειάζεται να εισέλθομε εις μιαν κατάσταση προβλημα-τισμού, εγκράτειας, αυτοκριτικής και περισυλλογής με γνώμονα τη διδασκαλία του Χριστού. Βασική προϋπόθεση της πνευματικής αυτής προετοιμασίας είναι βέ-βαια η θεοσύστατη νηστεία. Μέσω της νηστείας ο άνθρωπος γίνεται εγκρατής, χα-λιναγωγεί το πάθος της λαιμαργίας και αποστρέφεται των υλικών αγαθών και απο-λαύσεων και έτσι ασκείται πνευματικά και ανακαινίζεται εσωτερικά. Επομένως, για να αποτελέσει για εμάς η Αγία Τεσσαρακοστή μία περίοδο σπουδαίας συνεισφο-ράς στη θεραπεία των πνευματικών νοσημάτων μας που δυσκολεύουν και αμαυ-ρώνουν τον νου και τη ζωή μας, αλλά πρωτίστως λυπούν τον Θεόν, ας ταυτίσουμε το νόημα της νηστείας με την αποχή και τη διαγραφή διαπαντός από τη ζωή μας κάθε ίχνους φιλαυτίας, εγωισμού, κατάκρισης του πλησίον, εκμετάλλευσης, αδικί-ας, θυμού, κακίας, απιστίας και υποκρισίας. Αν δεν ταπεινωθούμε αποποιούμενοι κάθε προσπάθεια ατομικής προβολής, αν δεν εργαστούμε με πνεύμα αλληλεγγύης και με αίσθημα αγάπης στηριζόμενοι στον φιλεύσπλαχνο Χριστό μας, και εάν πα-ραδειγματιζόμενοι από την εκούσια θυσία Του δεν καταβάλλουμε και εμείς τον πνευματικό μας αγώνα, τότε κάθε άλλου είδους νηστεία είναι αν όχι περιττή, ανω-φελής και ανούσια. Ο νηστεύων χριστιανός επιδέχεται της Θείας Χάριτος, η οποία ανακλάται στο χαρούμενο πρόσωπό του. Ο νηστεύων χριστιανός χαίρεται που μέρα με τη μέρα πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην Ανάσταση του Κυρίου του αλ-λά και στη δική του εν γένει αναγέννηση», ανέφερε ο Πανοσολογιώτατος Αρχι-μανδρίτης.
Στη συνέχεια σημείωσε πως η μετάνοια είναι μία βασική και μεγάλη αρετή, πάνω στην οποία οικοδομείται η πνευματική ζωή τού πιστού, προσθέτοντας ότι οι χριστιανοί καθημερινώς και αδιαλείπτως οφείλουμε να προσευχόμεθα και να αι-τούμεθα από τον Θεό συγχώρηση των αμαρτημάτων μας, εκφράζοντας παράλλη-λα την αμέριστη αγάπη και την ακράδαντη εμπιστοσύνη μας προς το πρόσωπό Του. «Με πνεύμα τεταπεινωμένον και καρδία συντετριμμένην, γονυπετείς πρέπει να παρακαλούμε τον Χριστό να δεχτεί τις δεήσεις και τις προσευχές μας. Κι ο φιλάνθρωπος Θεός ευφραίνεται όταν ο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν Του άνθρω-πος κλίνει την κεφαλήν και το γόνυ ευλαβικώς, εκζητώντας την Θείαν Χάριν, για να ανακάμψει ψυχικά και πνευματικά και εν αδρότητι παρέχει ημίν το μέγα έλεος. Για να μπορέσουμε όμως να αιτούμεθα διά της προσευχής μας την συγχώρηση και την ύπαρξη του Χριστού στη ζωή μας, πρέπει κι εμείς να συγχωρούμε τον συ-νάνθρωπό μας. Το να ζητούμε μόνο χωρίς να δίνουμε, είναι, αν μη τι άλλο, ένδει-ξη εγωισμού και αυταρέσκειας, στοιχεία που δε συνάδουν με τον Θείο Λόγο. Ο-φείλουμε λοιπόν πρώτα να συγχωρήσουμε τον συνάνθρωπό μας και να ζητήσουμε και από εκείνον να μας συγχωρήσει εφόσον τον αδικήσαμε και εν συνεχεία με κα-θαρή καρδιά να ζητήσουμε από τον φιλεύσπλαχνο Θεό να μας συγχωρήσει τα έρ-γω, λόγω ή διανοία παραπτώματά μας. Γι’ αυτό πρέπει να αποβάλουμε την αμετα-νοησία από τη ζωή μας και αφού σταθούμε με ειλικρίνεια, τιμιότητα και παραδο-χή απέναντι στις αμαρτίες μας να μετανοήσουμε πραγματικά γι’ αυτές. Τότε θα αισθανθούμε την ψυχή μας ανάλαφρη, την καρδιά μας καθαρή και τη συνείδησή μας ήσυχη. Μέσω της ειλικρινούς και αμετακλήτου μετανοίας θα νιώσουμε ψυχι-κή ανάταση και γαλήνη, θα αναπτερωθούμε, αφού θα έχουμε απεγκλωβιστεί από τη ζοφερή αμαρτία που συνθλίβει τις ψυχές των σύγχρονων ανθρώπων μέσω της χρησιμοθηρίας, της ιδιοτέλειας, του εγωκεντρισμού, της υποκρισίας και της αδικί-ας και εν τέλει της κενοδοξίας και της ματαιοδοξίας, στοιχεία που χαρακτηρίζουν δυστυχώς τις σύγχρονες απρόσωπες και υλιστικού χαρακτήρα κοινωνίες», είπε χαρακτηριστικά ο Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης Α-λίμου.
Αφού τόνισε πως η περίοδος της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε να φωτιστεί η αμαρτωλή ζωή μας για να ξεκινή-σουμε τον αγώνα της εγκράτειας, της νηστείας και της μετάνοιας, επισήμανε την ανάγκη επιστροφής στον δρόμο του Θεού. «Ας ζήσουμε χριστιανικά, κατά το θέ-λημά Του και σύμφωνα με τις εντολές Του. Ας επαναπροσδιορίσουμε τις αξίες μας, σεβόμενοι τη θρησκευτική μας παράδοση. Ας παραδειγματιστούμε από τον τρόπο ζωής των παλαιότερων γενεών, των γονέων και των παππούδων μας, οι ο-ποίοι τηρούσαν τον χριστιανικό τρόπο ζωής, αφού νήστευαν και εκκλησιάζονταν, ενώ ξεκινούσαν και τελείωναν την ημέρα τους προσευχόμενοι και κάνοντας τον σταυρό τους. Κι έτσι, έχοντας σαν στήριγμά τους τον Χριστό, ανέτρεφαν τις οικο-γένειές τους, διεκπεραίωναν τις επίπονες εργασίες τους, αλλά και αντιμετώπιζαν με θάρρος και πίστη τις δύσκολες ιστορικές φάσεις από τις οποίες έχει διέλθει το ελ-ληνικό έθνος», είπε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης.
Και ο π. Πολύκαρπος Κεντικελένης ολοκλήρωσε με τα εξής λόγια: «Μην δειλιάζουμε να ενωθούμε και πάλι με τον Θεό, φοβούμενοι μήπως και θεωρηθού-με αδύναμοι και οπισθοδρομικοί. Ο Χριστός μας είναι η αληθινή ζωή και το θε-μέλιο της πραγματικής προόδου μας. Ας Τον εμπιστευτούμε και ας αποζητήσου-με μέσω της ειλικρινούς μεταμέλειάς μας, της νηστείας και της προσευχής μας, να περιφρουρεί αδιαλείπτως την προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική μας ζωή. Και να έχετε τη βεβαιότητα ότι Εκείνος δεν θα μας εγκαταλείψει ποτέ. Ας γίνει λοιπόν η Αγία ταύτη Μεγάλη Τεσσαρακοστή εφαλτήριο προσπάθειας επανασύν-δεσής μας με τον Θεό, με την αλήθεια και με το πραγματικό νόημα της ζωής!».
Ακολούθως, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Ιερώνυμος, αφού ευ-χαρίστησε τον π. Πολύκαρπο για τον εποικοδομητικό του λόγο, ευχήθηκε στους πιστούς που είχαν κατακλύσει τον Ιερό Ναό καλούς πνευματικούς αγώνες, αγια-σμό ψυχής και σώματος. «Ας διέλθομε αυτή την κατανυκτική περίοδο με φρόνη-μα ταπεινώσεως, αγάπης και αλληλεγγύης, έχοντας στην καρδιά και στη ζωή μας το ΄΄μη αποστρέψεις το πρόσωπό Σου από του παιδός σου΄΄, δηλαδή να παρακα-λούμε τον Θεό μας να μην αποστρέψει το πρόσωπό Του από τον καθένα από ε-μάς, από τα πάθη, τις αδυναμίες, τις πτώσεις και τα αμαρτήματά μας. Αυτόν μόνο να αγαπάμε, Αυτόν μόνο να λατρεύουμε και Αυτόν να έχουμε στην καρδιά μας!», κατέληξε ο Ποιμενάρχης μας, ευχόμενος σε όλους καλή και ευλογημένη πορεία προς την Μεγάλη Εβδομάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.