Επίκαιρο και προσαρμοσμένο στην εορταστική ατμόσφαιρα των ημερών ήταν το θέμα της ομιλίας που ανέλυσε ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος...
Ο ομιλητής αναφέρθηκε αρχικά στην έννοια της πίστεως, τονίζοντας ότι: “Πίστη δεν είναι μόνο η πίστη σε αξίες και αρχές ή η πίστη γενικά και αόριστα σε Θεό ή Θεούς. Δεν είναι μια λογικοκρατούμενη θεωρητική συγκρότηση αληθειών. Η Πίστη του Αβραάμ, των Πατριαρχών του Ισραήλ, των Προφητών και των άλλων δικαίων είναι το «ναι», που ψέλλισε η καρδιά τους στην αγάπη του μεγάλου Πατέρα. Πίστη είναι η δυνατότητα που μας δίδεται να αγαπήσουμε τον Θεό, να Τον βάλουμε μέσα μας, να είμαστε ένα με Εκείνον. Η πίστη είναι η δύναμη, που ανατέλλει στην ψυχή το φως της θείας Χάριτος και με τη μαρτυρία της διανοίας στηρίζει την καρδιά και την κάνει γενναία. Αυτή η πίστη δεν είναι αποτέλεσμα εξωτερικής διδασκαλίας, αλλά πνευματικής εκλέπτυνσης και εσωτερικής αναζήτησης, που προϋποθέτει καθαρότητα. Η πίστη συνδέεται με την όλη ευαγγελική ζωή.”
Στη συνέχεια μίλησε για τα χαρακτηριστικά της πίστεως, που είναι η υπομονή και η υπακοή. “Υπομονή είναι η ψυχική δύναμη, με την οποία ανέχεται κανείς κάτι χωρίς να δυσανασχετεί ή να βιάζεται υπερβολικά. Όταν ο άνθρωπος σταθεί με υπομονή στις δοκιμασίες και τις θλίψεις, τις ξεπερνά στο όνομα του Θεού, καθώς Τον αισθάνεται συναντιλήπτορα και βοηθό. Η καρδιά του στέκεται με παρρησία απέναντί Του και προσεύχεται με ακλόνητη πεποίθηση προς Αυτόν. Οι δοκιμασίες δεν έχουν σκοπό να φοβίσουν ή να τιμωρήσουν τον άνθρωπο, αλλά να θεραπεύσουν τις ασθένειες της ψυχής του, τα πάθη του. Οι στεναχώριες, τα προβλήματα μπορεί να κουράζουν τον άνθρωπο, όμως υπομένοντάς τα, δυναμώνει την πίστη του. Από τους πειρασμούς ο άνθρωπος αποκτά σοφία και εμπειρία.
Η πίστη όμως στον Θεό δεν είναι αδράνεια και επανάπαυση. Ο Θεός οδηγεί πια τον άνθρωπο σε ό,τι συνιστά το άγιο Θέλημά Του. Δεν είναι τυχαίο ότι η Εκκλησία θέτει ως διαχρονικό πρότυπο αληθινής πίστεως τον Αβραάμ. «Αβραάμ έξελθε εκ της γης σου..». Του ζητά να εγκαταλείψει τη χώρα και την οικογένειά του, να πιστέψει ότι η γυναίκα του Σάρα θα γεννήσει τον υιό του και έπειτα να τον θυσιάσει. Ο Θεός καλεί, δηλαδή, τον Αβραάμ να βγει από τον εαυτό του, να τον υπερβεί, να αφεθεί στην Πρόνοιά Του. Η υπακοή αυτή, όμως, προϋποθέτει την αγάπη και την εμπιστοσύνη του ανθρώπου προς τον Θεό. Η πίστη συνδέεται στενά με την αγάπη. Είναι και οι δύο καρποί του Αγίου Πνεύματος εξάλλου.
«Πιστεύω», τελικά, σημαίνει «αγαπώ». Ο Θεός δεν λύτρωσε τον άνθρωπο βγάζοντάς τον έξω από τον κόσμο, αλλά ανακαίνισε τον κόσμο, μέσα στον οποίο ζει ο άνθρωπος με αγάπη. Κινούμενος από την αγάπη Του προς τα πλάσματά Του αποκαλύπτεται, με αποκορύφωμα να ενσαρκωθεί ο Ίδιος ο Κύριός μας ως άνθρωπος. Ο Θεός κατέβηκε μέχρι τον άνθρωπο, ώστε ο άνθρωπος να υψωθεί μέχρι τον Θεό, ο Θεός μετέσχε της δικής μας ανθρώπινης φύσεως, για να μετάσχει και ο άνθρωπος της θείας. Ο Θεός έγινε Υιός ανθρώπου, για να γίνει ο άνθρωπος Υιός του Θεού. Ο Θεός ενανθρωπίζεται για να θεωθεί ο άνθρωπος.
Αυτόν τον συνδυασμό πίστεως και αγάπης είχαν και οι μάρτυρες της Εκκλησίας και οι δίκαιοι που εξυμνήθηκαν σήμερα. Μας διδάσκουν μέσα από την εμπειρική βίωση της πίστης τους ότι αν κανείς θέλει να στέκεται στην πίστη και να την αυξάνει, πρέπει να είναι ανοιχτός εν αγάπη προς τον συνάνθρωπό του, γιατί το να έχει κανείς πίστη στον Θεό δεν σημαίνει τίποτα, χωρίς αγάπη.”
Τέλος, ο ομιλητής αναφέρθηκε στον τρόπο αποκτήσεως της πίστης. “Η Εκκλησία απαντά σε αυτό με την ασκητική και ησυχαστική παράδοση, την οποία και διασώζει ως κόρην οφθαλμού. Έξω από την ησυχαστική παράδοση, η Ορθοδοξία είναι ανύπαρκτη και αδιανόητη. Η ησυχαστική πράξη, εξ άλλου, είναι η «λυδία λίθος» για την αναγνώριση της αυθεντικής χριστιανικότητας. «Νηστεία, αγρυπνία, προσευχή»: με αυτές τις ησυχαστικές πρακτικές αποκτώνται τα ουράνια χαρίσματα στην ορθοδοξοπατερική παράδοση. Θεμελιώδης προϋπόθεση για να ανέλθει κάποιος στο ύψος των δογμάτων της πίστεως είναι η Χάρις του Αγίου Πνεύματος. Ο ακάθαρτος βίος συσκοτίζει τη διορατικότητα της διανοίας και εμποδίζει την προσέγγιση στο υψηλό περιεχόμενο των δογμάτων. Η Εκκλησία κατανοείται πρωτογενώς ως βιωματική έκφραση του περιεχομένου της πίστεως. «Πίστη» και «Ζωή» στην Εκκλησία αποτελούν αδιάσπαστη ενότητα. Η καθαρότητα της πίστεως και η ορθότητα του βίου συνιστούν από κοινού την ευσέβεια των πιστών.
Η έμπρακτη φανέρωση της πίστης γίνεται με έργα αγάπης. Ανάλογα με την πίστη του ανθρώπου αυξάνεται και ο αγιασμός της φύσης του. Η πίστη ενισχύεται μόνο όταν η καρδιά μας είναι καθαρή και αυτό επιτυγχάνεται μόνο με τη μετάνοια και την εφαρμογή των εντολών του Χριστού. Τελικά, η πίστη επιτυγχάνεται με την αποκάλυψη του Θεού στον άνθρωπο, γίνεται με τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος.”
Μετά το πέρας της ομιλίας, τον λόγο έλαβε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Ιερώνυμος, ο οποίος, αφού ευχαρίστησε τον π. Σπυρίδωνα για τη θεολογική και πνευματικά ωφέλιμη ομιλία του, υπογράμμισε ότι σήμερα παρατηρείται το γεγονός ο άνθρωπος να πιστεύει με τον «δικό του τρόπο». “Ισχυρίζεται ότι παρά το γεγονός ότι δεν μετέχει ενεργά στη μυστηριακή και εκκλησιαστική ζωή, ωστόσο πιστεύει στον Θεό. Όμως η αληθινή πίστη ενεργοποιείται και βιώνεται μόνο μέσα στο Σώμα του Χριστού, δηλαδή μέσα στο εκκλησιαστικό Σώμα, όπου ο κάθε ένας ως μέλος του Σώματος αυτού σχετίζεται με τον Θεό και δι’ Αυτού με τον κάθε άνθρωπο, στο πρόσωπο του οποίου ευρίσκεται ο Χριστός.”
Κατακλείοντας, ευχήθηκε στους παρευρισκομένους καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα, “με τον Χριστό να γεννιέται στις καρδιές μας, προκειμένου να μας καθαρίσει από τον ρύπο της αμαρτίας και να μας χαρίσει το φως, τη χάρη Του, την εσωτερική ειρήνη, την ελπίδα κι εμείς με τη σειρά μας να μεταλαμπαδεύσουμε τη γνησιότητα και τη γλυκύτητα της πίστεως στους αδελφούς μας.”
Τέλος, ο Σεπτός Ποιμενάρχης μας ανακοίνωσε την πραγματοποίηση της κεντρικής χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης της Ιεράς Μητροπόλεως, υπό τον τίτλο: «Γενεθλίων προηχήσεις», τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου στις 18.30, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Φανερωμένης Αιγίου, καθώς και του πρώτου Συνεδρίου Νεολαίας, υπό τον τίτλο: «Οι νέοι και οι προοπτικές τους στον σύγχρονο κόσμο», στις 14 και 15 Ιανουαρίου 2023.
Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Μητροπόλεως
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.